Goed nieuws voor liefhebbers van ‘t Schippershuis, tegenover het haventje van Numansdorp. De horecafunctie blijft. Een nieuw, jong stel is opgestaan om de boel te gaan runnen. Lokale bekendheden nog wel: Cameron en Kay de Jong.
AD 6 april 2024 Ilja Post – foto Jeffrey Groeneweg
Zij, een Strijense, is afgestudeerd als Bachelor of Arts in de hotellerie en vinoloog. Hij is al sinds zijn 18e eigenaar van slagerij De Jong & Vader en tevens vleesleverancier van menig toprestaurant, waaronder Amarone en Goud van Herman den Blijker. Al zeven generaties (‘ik ben de achtste’) is zijn familie actief in het slagersvak. Opgericht in 1775.
Kortom, niet de eerste de besten om het stokje over te nemen van Daan (60) en Miranda (58) van der Giesen die ‘t Schippershuis sinds afgelopen woensdag officieel aan hen hebben overgedragen.
Als vierde generatie die het restaurant uitbaatte, stonden ze zelf zo’n veertig jaar aan het roer. Maar nadat de jaren gingen tellen en Daans gezondheid brozer werd, besloten ze een stapje terug te doen en meer tijd te schenken aan hun privé.
Man/vrouw-formule
Van meet af was hun wens dat een ander stel het pand zou overnemen. Al gaf Miranda in een eerder interview al eens aan dat deze man/vrouw-formule in de horeca misschien een beetje uit de tijd is geraakt. Dat Cameron en Kay geen schrik hebben deze uitdaging alsnog aan te gaan, doet de ‘oude’ uitbaters dan ook extra deugd.
Aan nieuwe plannen geen gebrek. Zo ziet Kay ‘t Schippershuis onder andere als een fantastisch Experience Centre voor de nieuwe horecaslagerij van De Jong & Vader. Onlangs even verderop in Numansdorp geopend, op steenworp van ‘t Schippershuis.
In een enorme loods van 1200 m2 mét professionele keuken komt daar het allerbeste vlees binnen voor inmiddels 160 top- en sterrenrestaurants
Kay de Jong
Kay: ,,In een enorme loods van 1200 m2 mét professionele keuken komt daar het allerbeste vlees binnen voor inmiddels 160 top- en sterrenrestaurant. Afkomstig uit Australië, de VS en Japan. Denk bijvoorbeeld aan Wagyu A5, het meest begeerde en duurste vlees ter wereld. Maar daarnaast hebben we ook vlees van onze eigen koeien uit Twente.”
Één-tweetje
Het idee is dat topchefs, na een rondleiding door de ‘loods’, dat vlees zelf kunnen uitproberen in ’t Schippershuis. Maar, zo haast Cameron zich te zeggen: ,,Denk nu niet dat we ineens enorm sjiek willen gaan doen. Ja, het wordt deels een één-tweetje met Kay zijn andere passie: goed en bijzonder vlees. Maar voor de gasten van het restaurant verandert verder niet heel veel.”
Naast goede, betaalbare diners wil het stel zelfs de sfeer van het oude Schippershuis zo veel mogelijk intact laten. ,,We gaan wel verbouwen, om de huidige inrichting iets meer te laten aansluiten bij de trends van nu. Maar we hebben zeker niet de pretentie zelf ook uit te groeien tot een sterrenrestaurant.”
‘Blijft een plek voor en door Hoeksche Waarders’
Oftewel: ’t Schippershuis blijft ook onder het nieuwe management grotendeels dezelfde zaak die het al die jaren daarvoor is geweest. ,,Een plek voor en door Hoeksche Waarders. En nou ja, iedereen die er verder gewoon lekker wil komen eten. Met na afloop een gemiddelde ‘schade’ van rond de 50 euro per persoon”, aldus Kay.
De verwachting is dat eind oktober, misschien november alles klaar is om de eerste gasten te ontvangen. ,,Spannend”, vindt Cameron wel voor wie dit haar eerst echte horeca-avontuur wordt. ,,En dan ook juist in zo’n voor de Hoeksche Waard legendarisch restaurant als ‘t Schippershuis.”
Maar ook Kay, die regelmatig al zo’n honderd uur per week draait en eind dit jaar met De Jong & Vader zijn 200ste toprestaurant hoopt te bedienen, blijft er niet ongevoelig onder. Al overheerst ook bij hem vooral de zin. ,,Als je doet wat je leuk vindt, hoef je geen dag te werken. Dus kom maar op met die nieuwe uitdaging.”
Beste fans van het Schippershuis, We hebben iets bijzonders voor jullie in petto! We zijn verheugd om de lancering van onze gloednieuwe merchandise T-shirt lijn aan te kondigen. Dit is een kans om je liefde voor het Schippershuis te tonen en een stukje van onze unieke...
25 GRADEN... AVOND AAN DE VAART... vrijdagmiddagborrel. Hey borrelaars... Het is zover, de allereerste vrijdagmiddagborrel "Avond aan de Vaart" vindt plaats op Het Dek bij het Schippershuis. Zet vrijdag 11 juli in je agenda en kom gezellig langs voor een topavond vol...
Beste fans van het Schippershuis, We hebben iets bijzonders voor jullie in petto! We zijn verheugd om de lancering van onze gloednieuwe merchandise T-shirt lijn aan te kondigen. Dit is een kans om je liefde voor het Schippershuis te tonen en een stukje van onze unieke...
25 GRADEN... AVOND AAN DE VAART... vrijdagmiddagborrel. Hey borrelaars... Het is zover, de allereerste vrijdagmiddagborrel "Avond aan de Vaart" vindt plaats op Het Dek bij het Schippershuis. Zet vrijdag 11 juli in je agenda en kom gezellig langs voor een topavond vol...
Hey feestgangers! Wat hebben we genoten van de Paardenmarkt 2025, het was weer een ouderwets succes!🌞 Het zonnetje werkte perfect mee en zorgde ervoor dat iedereen met een glimlach rondliep. Onze terrassen waren de place to be. Zowel voor- als achter het Schippershuis...
In onze nieuwsbrief kun je allerlei interessante updates en inside info van het Schippershuis verwachten. Informatief, maar ook inspirerend en ver(s)makelijk. De nieuwsbrieven van het Schippershuis zijn een lichtpuntje in je inbox, iets waar je naar uitkijkt om te openen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruikt de website van het Schippershuis technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.